Skrivet den: 2011-07-24 Klockan: 06:56:00

Vad är det som händer?

Det här med att ha diskmaskin är ju underbart.
Men det är inte så lätt som vi trodde.
En massa klurigheter har uppstått.
Hjälp och råd efterfrågas...

Först när maskinen kom så läste jag manualen innan och utan. Ingenting får påbörjas här utan att man har läst instruktionerna noggrant.
Inget för karlar alltså ;)
Det är SÅ förargligt när det uppstår ett fel och man upptäcker att det står i manualen si och så.
Det hade man kunnat bespara sig.

Alltså jag läste manualen alt. instruktioner.
Aha här står det att man behöver att speciellt salt och en speciell torkvätska. DET hade vi inte hört talas om. Det blir att åka och införskaffa innan vi kör igång första disken.

MEN!
Vänta!
Det står också att om man vill köra med sådana tabletter som det kom med maskinen, sk. multitabs, så innehåller de salt och torkmedel. Antar vi då att man INTE behöver fylla på extra salt och torkmedel?
Det står ingenstans att man INTE behöver det då.
Vi antog.
Och körde multitab.
Kanon!
Perfekt resultat.

Nu är det ju bara så att vi körde autoprogrammet. Men det drar ju mer energi och mer vatten än vad som det står att maskinen drar i normala fall. För att maskinen ska dra så som det står i beskrivningen så ska man köra ECO-programmet.
Men i manualen så står det att ECOprogrammet bara är till för testlaboratorium.
Hur går det ihop?

Jag provar att köra snabbprogrammet med den återstående multitaben som kom. Det programmet varar bara 30 minuter och sparar både vatten OCH energi.
Kanon!
Perfekt resultat.
Varför ska man då köra extra långt program?

Frågorna bara hopar sig här...

Så var det dags att bege sig till affären för att inhandla egna multitabs.
En djungel.
Märket som maskinen rekommenderar OCH som kom med på prov med maskinen, kostar 3 gånger så dyrt som det lokala märket.
Är det SÅ pass mycket bättre?

Vi beslutar oss i alla fall för att köpa dyrt märke eftersom vi känner oss så pass nya på detta. Och bestämmer att vi ska höra oss runt efter erfarenheter från erfarna diskmaskinsdiskare.

Första disken med inhandlade dyra multitabs. Jag kör på snabb-programmet för att spara.
Ingen multitab har lösts upp i maskinen.
Jag kör programmet EN gång TILL.
Ingen tab upplöst.
Mystiskt...

Jag läser på paketet och DÄR står det att det är inte rekommenderat att köra dessa tabs i kortprogram.
?
Så man kan inte använde de dyra tabsen för att köra sparprogram?
Man måste köra de dyra tabsen i det dyra programmet för att få ren disk?

Jag kör ett mellanprogram med multitaben för att se om den löses upp i ett längre program.
NOT!
Nu läser jag vidare på paketet att om tabsen inte löser upp sig när man lägger den i luckan så kan man lägga den på botten av maskinen.
Jag gör så och nu kör jag snabb-programmet. Kan ju inte hålla på och köra diskmaskinen i evighet. Är nu inne på 4:e gången.

Denna gången så löser taben upp sig i det korta programmet och disken blir ren.

Kontentan:
-Vi köper pulver nästa gång + salt + torkvätska och kör på det gamla traditionella sättet med ECOprogram som spar både vatten och el.
eller
-Kör på dyra multitabar och får kasta in dem på botten av maskinen.

Frågorna haglar.
Vad har ni för erfarenheter?

Kommentarer
Postat av: Victoria i Dalarna

Hej! Brukar läsa din blogg ibland, hittade den efter att ha besökt GC och googlade på bloggar om GC! Ang diskmaskin; när vi köpte ny för två år sedan, sa killen i affären att en hel tab är alldeles för mycket och att de brukar rekommendera pulver. Så vi kör bara med pulver. Vet inte hur det är hos er, men köper man lite dyrare diskmedel så behöver man inte använda salt eller annat, det finns redan i pulvret. Vi har prövat med billigt maskindiskmedel en gång, men det blev inte bra. Tror alltså det kan löna sig med lite dyrare pulver!

2011-07-24 @ 09:36:34
Postat av: Anna

Jag kör det gamla hederliga sättet jag, handdiskar =)

2011-07-24 @ 15:00:29
URL: http://ionlywish.wordpress.com
Postat av: Marie-Louise

Vi kör de dyrare tabletterna av märket YES fast vi har ju en bänkmaskin, alltså en mycket mindre maskin än er och vi lägger tabletten direkt in i disken, bara liksom "kastar" in den innan vi stänger luckan och kör det korta programmet. Det korta programmet brukar räcka om man inte har väldigt smutsig disk, så som kastruller och liknande. Men om jag hade haft en golvmaskin så hade jag fyllt på med salt och glans/torkmedel, det är ganska dryga produkter som räcker länge. Vår behållare för torkvätska har tyvärr gott sönder och det tar faktiskt längre tid för disken att torka utan det, tycker vi. Men just nu tjatar jag nästan ihjäl mig på en golvmaskin ;) Kram

2011-07-24 @ 19:53:12
URL: http://madredetres.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0