Skrivet den: 2011-07-18 Klockan: 13:05:26

Pillar med kameraknappar - slutaren

I min kamp för att förstå knapparna >>> på kameran och bli, i alla fall en lite, bättre fotograf. Så lyckades jag få en stund för mig själv och sätta mig ner och pilla med slutaren.

I Josefins fotoskola del 3 så skrev hon så här om slutaren:

"Slutaren bestämmer hur länge ljuset ska släppas in genom bländaren. Dessa två (bländaren och slutaren) måste alltså synkas mot varandra för bästa resultat. Har du en stor bländaröppning bör slutartiden vara snabb, med liten bländaröppning bör slutartiden vara lite längre för längre tid av ljusinsläpp.

Tips!
Tänk på att det är bra att ha snabb slutare när föremålet rör sig för att frysa en händelse. Vill man däremot ha rörelseoskärpa som en effekt i bilden kan man dra fördel av att ha en längre slutartid. Lång slutartid brukar man rekommendera för dåliga ljusförhållanden, kanske vill du ta en tjusig nattbild över en stad? Men ska du ha en lång slutartid så kan det vara bra att ha kameran på ett stativ för att slippa skakningsoskärpa pga ostadig hand. Alternativt ställ in självutlösaren och ställ ifrån dig kameran när bilden tas så att den står helt stilla."

Jag tycker att det är jättesvårt att förstå allt detta. När jag läser så verkar det vara skrivet på ett språk som jag inte förstår. Det är precis som om min hjärna har beslutat sig för att detta INTE ska gå in i huvet på mig.

Men jag vill ju lära mig så jag satte mig ner med kameran och tänkte:
-Nu tar vi det här sakta och metodiskt.
-En sak i taget.

Så tog jag en serie foton. På samma objekt och med samma inställningar. Jag bara ändrade på slutarinställningarna. Den anges i: ett delat på någonting (ex 1/50 sek.). Så första problemet var ju att i min kamera så står det bara siffror. Det måste ju betyda att den bara anger det som ettan delas med. Alltså om min kamera säjer att slutaren är 50 så måste det ju betyda 1/50 sekunder.
Eller?

Jag kör på i alla fall. Fast jag känner mig lite dum i huvet.

Klick, klick, klick...

Jahaja
Jag ser ju att bilderna blir ljusare och ljusare, ju längre slutartid som jag har.

Se upp.
Här är en tankefälla.
Även om talet som man anger på slutaren blir lägre och lägre så blir slutartiden längre och längre för man anger det i ett DELAT på talet som man anger.
Alltså blir själva slutartiden länge ju lägre tal man anger.
Talet ett blir ju större och större ju lägre tal man delar den med.

Hajjar ni?
Detta med mattematik är inte lätt. Och då har jag ändå läst MYCKET mattematik på mina ingegörsstudier.

Men jag kanske har ammat för länge.
De säjer ju att man blir dum av att amma.
Amningskoma.
Har ni hört talas om det?

Nu vet jag i alla fall att ju lägre slutartal man har i alla fall, så blir bilderna ljusare. Men suddigare om man skakar på handen.

Nästa projekt att ge sig på är bländaren. Se behöver visst synkas på något sätt, bländaren och slutaren.
Vi får se hur det går.
Det finns visst en tankefälla där också. Men nu nöjer jag mig med att ha förstått lite mer om slutaren.

Tills nästa gång jag får tid alltså.
Hej då kameran.

/Y





Kommentarer
Postat av: Åsa

Det där är verkligen rena grekiskan för mig! Tyvärr hör jag till typen som alltid kör på "auto!, och lär nog så förbli

2011-07-18 @ 13:49:40
URL: http://asassecondtime.blogspot.com/
Postat av: Katja

ÅHHH vad jag önskar att jag nu kunde ringa och försöka förklara för dig för det är inte svårt :) Men jag kan inte förklara i text... :(

2011-07-18 @ 17:15:07
URL: http://isnusmumrikens.blogg.se/
Postat av: tess

Hej! Vad kul att du tittar in på min blogg. Visst är det skoj med manuella inställningar?! Det har tagit mig över ett år att förstå det. Det tråkiga är när man ser tillbaka på bilder som kunnat bli så mycket bättre än de redan är, med den kunskap man har idag.



Lycka till med kommande läxor samt med den 'manuella djungeln'.



//Tess



2011-07-19 @ 00:21:26
URL: http://wordpress.com/entidsfordrivandeblogg
Postat av: Anna

Visst är det häftigt (och invecklat) med alla inställningar! Fina foton du har tagit tycker jag!

2011-07-22 @ 20:56:38
URL: http://smid.blogg.se/smidsfashion

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0