Skrivet den: 2011-07-04 Klockan: 12:27:00

Diskmaskin eller inte, och vilken?

Gårdagen blev lite av en flopp, fast igentligen inte.
Vi hade bestämt att bara åka och tvätta bilen, men när jag öppnade e-mailen efter frukosten så fick vi se ett e-mail om att ett närbeläget varuhus hade REA idag och 20% på vitvaror.

20% är inte fy skamm och vi har ju blivit lite sugna på att köpa diskmaskin nu efter vårt Sverigebesök. Alla verkar ju ha diskmaskin där och vi är verkligen i behov av en sådan.
Tänk vad mycket tid man lägger ner på att diska!
Den tiden skulle man kunna ägna åt andra saker, mycket trevligare...

Och så har jag haft en förutfattad mening om att det är omiljövänligt att ha diskmaskin. Men när jag läser om tester och råd så läser jag att så är inte fallet. Många gånger så diskar maskinen mycket snålare än vad man gör för hand. Och hur är det då inte hemma hos oss, som bara har en diskho och får diska under rinnande vatten?
Det måste ju vara en guldgruva.

Ja vi är som sagt väldigt sugna. Och om vi nu kommer att få tillbaka på skatten (håller tummarna JÄTTEhårt) så skulle det inte vara bättre använda pengar att lägga dem på en sådan makapär.
Jovisst en bärbar vore roligare. Men man får tänka lite rationellt också. Kanske att det blir något över till en bärbar. Man vet ju aldrig ;)

Men när vi nu gjorde om planerna till att tvätta bilen och SEDAN åka på REA, och skyndade oss i väg och tvättade, och sedan skyndade iväg till köpcentrat, så var det sängt.
Snopet va.
Vad hade vi förstått fel?
Ingen aning.
Frågan kvarstår...
Det står: "Kom till våra centrum söndagen den 3:e", i e-mailet. Så det är väl ingenting att missförstå. Om det nu inte är augusti de talar om.
Har augusti en söndag nummer tre?

Men nu blev det ju en massa tid över för att undersöka vilken modell vi vill köpa.
Vad som är bäst i test.
Vad man ska tänka på INNAN man köper en.
osv.
Det finns ju en uppsjö med maskiner.
Eller ska man bara ta första bästa och hoppa på det bästa?
Hur gör ni när ni ska handla dyra saker?

Vad är egentligen viktigt när man köper en diskmaskin.
Är det viktigt att den har en massa olika program?
Är det viktigt att den drar lite el och vatten?
Är det viktigt att den diskr rent?
Är det viktigt att den är billig?
Är det viktigt att den håller länge?
Är det viktigt att det får plats mycket disk i den?
Är det viktigt att den är snygg?
Är det viktigt att den är av ett bra märke?



Bäst i test bland diskmaskiner - Bosch SMU50M32SK, men den finns inte att köpa här på Gran Canaria.


Vanligtvis så brukar man ju upptäcka allt det där EFTER att man köpt maskinen och när man fått använda den ett tag och garantin har gått ut.

Så jag ber om hjälp.
Har ni diskmaskin?
Berätta om hur den är, vad du tycker om den och svaren på frågorna ovan.

Tack på förhand.
Jag ser fram emot att slippa diska inom en snar framtid ;)

Hälsningar
Yohanna


Kommentarer
Postat av: Alfva

Hej och VÄLKOMNA hem! Jag har följt er på resan, så jag måste ju säga GRATTIS till giftermålet också! Tyvärr är min telefon hopplös att kommentera från, så jag gav upp helt enkelt!



Visst är alla de sakerna du nämnde ovanför viktiga, men det absolut viktigaste för mig är ljudvolymen från diskmaskinen. Vår hemma just nu får mig att vilja slå frivolter i skallen varje gång han drar igång, medan svärmors inte ens hörs att den är igång (hon har öppet landskap och vi har stängd dörr mellan kök och allt annat).... ;)

Men jo, diskmaskiner är guld värda. Finns inget värre än diskbänkar fulla med disk.. :(



Kram

2011-07-04 @ 13:43:13
URL: http://alfvan.wordpress.com
Postat av: Marie-Louise

Vi har en bänkdiskmaskin som är alldeles för liten så vi vill egentligen ha en golvmaskin, men får inte plats med någon. Men ja alla de saker som du skriver vill man ju ha och tysthet. Tänk om man kunde få provköra dom i affären så man visste hur högt de låter :) Jag hoppas ni hittar någon som ni blir nöjda med. Kram

2011-07-04 @ 19:05:04
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Alfva

Ja, visst är det smidigt? ;) Visserligen har hon inte ens fyllt 2 än, men hon använder ändå napp så sällan och det har mest blivit en dålig vana hos oss.



Hm, nu är ju vår diskmaskin från stenåldern (iaf 1984 när lägenheten byggdes) och svärmors från några år senare (typ 1989). Titta bara på hur många dB de ligger på när ni väljer, jämför några och välj en som ligger lågt. Ofta är det de billigare märkena som drar ner på ljudisolering osv för att spara in pengar.... Vår är dock en Bosch.. ;)

2011-07-04 @ 21:43:30
URL: http://alfvan.wordpress.com
Postat av: Catrin

Vi har diskmaskin, men vi köpte en av de billiagre varianterna. För oss var nästan viktigast att den gick tyst då vi har öppen planlösning mellan vardagsrum och kök.Annars är ju de flesta diskmaskiner bra nu vad gäller miljö och liknande...

2011-07-05 @ 17:01:29
URL: http://cocobycatrin.blogg.se/
Postat av: sweetmama

Diskmaskin står på min önskelista med. Har varit utan länge nu och tyckt att det är ganska mysigt att stå där och diska. Men nu har jag börjat irritera mig på disk som inte är min. Som tjejernas kompisar och pojkvänner sölat ner.... Ska jag stå ut tills de flyttar ut eller köpa maskin....hmmm

2011-07-05 @ 21:38:26
URL: http://sweetmama.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0