Skrivet den: 2011-02-23 Klockan: 19:44:22

Gran Canaria-svar, del 2 - om att leva här

Vi fortsätter väl med svaren på era frågor. Nu handlar det om att leva här. Observera nu att detta är mina åsikter och erfarenheter. Detta är ingen allmän sanning som gäller för hela Spanien eller för alla kanarier. För ett tag sedan skrev jag för en reseblogg om Gran Canaria. Jag skrev då helt ärligt om hur det går till här, och det var alltid en person (förmodligen fd. kanariebo) som alltid svarade spydigt och ifrågasatte mina inlägg, den kände sig nog trampad på tårna, det är inte alltid som sanningen är smickrande.
Detta är bara vad jag har sett och hört.

-Språket, tar du dig fram med engelska?
Nej, jag säjer det rent ut, sorry men nej.
Att tro att man ska komma hit och kunna klara sig fin fint på engelska, när man talar med de infödda, är att missta sig. Nästan ingen här talar engelska. Jag menar då, med tala, så att man kan föra en konversation. Man kanske kan fråga en eller två frågor och få någorlunda svar, men inget mer.

Kanarieborna läser lika mycket, eller mer engelska i skolan som vi hemma i Sverige. Men bristen på, att efter skolan avslutats, höra språket gör att det snart glöms bort. Här dubbas alla filmer till spanska, nästan all musik som man hör är på spanska och man kan nästan inte tro att det finns något annat språk i världen. Och nu talar jag om folk i min generation. Går vi en genaration tillbaka, i mina föräldrars generation, så kan de inte ett smack.

Visst kan man stöta på folk som varit utomlands, jobbat eller bott, och de kan naturligtvis mer, eftersom de fått övning. Men majoriteten kan bara stapplande engelska.

Nu talar jag om kanarier i min ålder. Det finns ju en massa invandrare som jag, som kan engelska. Och i södra delarna, där det finns en massa turister, kan ju kanarierna som jobbar med turisterna lite mer, helt logiskt.

-Vad är fördel och nackdel med att bo där gentemot Sverige?
Oj oj oj, det är massor..

FÖRDELAR
>Spännande att bo utomlands och få prova på det.
>Härligt med varmt klimat, kunna gå i kjol och klackskor året runt.
>Bara 40 minuter till tropisk semester (åka söderut med bil), behöver inte lägga dyra pengar på att åka på sol-semester.
>Familjen tycker att det är roligt att komma och hälsa på till ett spännande ställe.
> Ny mat, nya kompisar, nya erfarenheter.
>Billig sprit.
>Billiga skor
>Billiga handväskor
>Aldrig tråkigt, massa fester och aktiviteter hela tiden.
>Få lära sig ett nytt språk och ny kultur, ett nytt land.


Det bästa med att bo på Gran Canaria, bara 40 minuter från paradiset, i BIL. Inget flyg behövs...

NACKDELAR
>Bo långt bort från familjen, sakna familjen och brist på hjälp. Aldrig är jag på plats när det händer speciella saker i min familj som att någon dör, blir sjuk, bröllop osv.
>Tråkigt att förlora kontakten med alla gamla vänner, för tro inte att man håller kontakten, även om man lovar att göra det, den rinner ut i sanden.
>Frustration över att ingenting fungerar här när man är van vid att allt fungerar som det ska i Sverige. Att bara springa iväg och göra ett ärende är ett minne blott. Även den mista sak som ska fixas tar minst två besök, 5 underskrifter och en massa köande.
>Att alltid känna sig som den annorlunda, invandraren.
>Att allt här alltid kommer att kännas annorlunda, konstigt, inte som man är van vid hemmifrån. Det kanske går över med tiden men det kommer ju aldrig bli som "mammas bullar".

Oj nu blev det sådär långt inlägg igen. Vi tar nattpaus och fortsätter igen i morgon.

God natt igen och krya på sig säjer jag till alla mammor med små sjuka barn hemma...

/Y


Kommentarer
Postat av: Sigrid

hej!

Jättekul att du lämnade en hälsning inne hos mig! :)

Superintressant att läsa om din levande nere på holmarna! Och avundsjuk på värmen blir jag, hade varit en piggare människa om jag bodde där :)



Kramen

2011-03-01 @ 15:57:45
URL: http://sigridkarlsson.wordpress.com
Postat av: Emma | Tillvaron.se

Åh, är det amadoresstranden på bilden? Där har mina föräldrar en lägenhet, supervackert! Hittade till din blogg av en slump, har sträckläst kategorin om Las Palmas, har ju varit där några ggr och min morfar har bott i Spanien i över femton år, så jag älskar att läsa om svenskar utomlands. Kan du berätta om matkulturen på ön. Sist vi var där slogs jag av hur svårt det var att hitta någon restaurang som serverade god mat. Men det kanske mest är så i Puerto Rico där det bara finns turistrestauranger. Skulle vara kul om du kunde rekommendera något ställe på ön så man kan äta där nästa gång :)

2011-07-22 @ 01:02:40
URL: http://www.tillvaron.se/emma

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0