Skrivet den: 2011-08-17 Klockan: 19:57:28

Yohannas strandskola

Helgens sol- och bad-maraton var verkligen UNDERBART.
4 hela dagar med bara sol och bad, nästan.
Vi kom tillbaka, Alexander, Irma och Octavio pepparkaksbruna och jag kräftröd. Som tur är har ungarna inte ärft min hudton som i vanliga fall är blekgrön, men numera mestadels är grisskär.



Fast denna helgen så sammanföll två saker om INTE är så bra när man ska till stranden:
-Högvatten vid lunchtid.
-Långhelg för lokalbefolkningen.
Detta gör att stranden är fullproppad med folk som måste tränga ihop sig på en liten yta.
Förklaring kommer nedanför i Yohannas strandskola.


När jag flyttade hit så fanns det en reklam, för ett lotteri tror jag att det var.
Där de sjöng:
Turisterna ser ut som räkor.
Färgade, färgade ser ut som räkor.

Det skrattade vi mycket åt på den tiden.
Jag, en räka...

Hur som helst...
När man går till stranden, utomlands, är det ett par saker som man behöver veta och idag ska vi tala om hög- och lågvatten.
I Sverige så märker vi inte så mycket av detta för landet ligger så långt ifrån ekvatorn. Men ju närmare man kommer ekvatorn, desto större skillnad märker man mellan hög- respektive lågvatten, allmänt kallat ebb och flod.

När jag åkte till Mexico för ett antal år sedan så märkte jag att det var stor skillnad på stranden från den ena till den andra veckan. På den tiden hade jag ingen aning om vad detta var och jag funderade inte heller så mycket på det. Jag hade andra saker att tänka på ;)
Nu har jag blivit informerad.

Ni har koll på det där med ebb och flod va?
Att månens dragningskraft gör att vattenivån höjer och sänker sig i takt med att månen rör sig runt jorden. Ena stunden så når vågorna högt upp på stranden, andra stunden så når de inte så långt...
Inte det.
Inte så konstigt i Sverige så ser man inte så stor skillnad.
Men så här är det.
Svärfar har förklarat.

Månen har 4 faser på en månad; fullmåne, minskande halvmåne, nymåne, växande halvmåne. Läs mer >>>
Under en dag så rör sig jorden runt sin egen axel och beroende hur den står i förhållande till månen så orsakas ebb och flod var 6:e timme. Läs mer >>>

För att dra nytta av detta i praktiken på stranden kan man säja att vattennivån ligger aldrig stilla. När man kommer till stranden så ska man INTE lägga sig precis där vågorna slutar. För de kommer inte att sluta på samma ställe under dagen.

När det är full- och nymåne så är skillnaderna mellan vart vågorna når när de är som lägst och när de är som högst jättestora. Varje timme så ändrar de sig jättemycket. De går upp på stranden eller ner på stranden, äter upp stranden eller lämnar tillbaka sand.
Om ni förstår vad jag menar.
Placerar man handduken precis i strandkanten när man kommer ner till stranden en sådan dag så kan man ge sig 17 på att man får en jättevåg över handduken innom loppet av en halvtimme.
Ett jättevanligt fel som turisterna gör när det kommer hit.
Och kanarierna skrattar gott åt tokigheterna som turisterna har för sig.

När det är halvmånar så är skillnaderna inte så stora under dagen. MEN de rör på sig fortfarande, vågorna, upp och så nedåt. 6 timmar uppåt och 6 timmar nedåt.

Detta upprepar sig var 6:e timme.
Och varje dag så är det en timmes skillnad mellan när det är hög- respektive lågvatten.

Denna helgen så var det alltså fullmåne. Skillnaden mellan hög- och lågvatten var stora. När vi kom till stranden runt 11-tiden då var vågorna på väg upp, på väg att "äta" upp stranden.
Problem nummer ett: sanden är mjuk och lös i vattenbrynet eftersom vågorna inte hunnit att packa till den eftersom de är på väg upp över den torra sanden. DET innebär att jag inte kan gå min promenader med vagnen. Det går överhuvudtaget inte att gå i någon högre hastighet. Det är som att gå i lössnö.

Problem nummer två: vi placerade oss så högt upp på stranden som vi tyckte verkade säkert. Man vill ju inte ligga för långt från vattenbrynet eftersom man då får en massa folk emellan sin handduk och det lekande barnet i vattenbrynet = svår översikt, antingen över värdesakerna på handduken eller det lekande barnet.
ÄNDÅ fick vi en våg över oss när vi satt och åt smörgås när högvattnet kom allra högst upp på stranden. Fel kalkylerat av oss.

Problem nummer tre: om man lägger sig väldigt högt upp på stranden så kommer det folk och lägger sig framför, för att vara närmre vattenbrynet. När sedan tidvattnet kommer krypande uppåt så flyttar dessa människor sedan sina handdukar tills du har dem nästan ovanpå dig, på MIN handduk.
En massa folk ska tränga i hop sig på en bit strand som bara blir smalare och smalare.

För att avsluta denna skola:
När du kommer till stranden på semestern, var medveten om att strandkanten kommer att röra på sig. Håll koll på den under dagen och kom ihåg till nästa dag. Så vet du hur det kommer att bli med en timmes skillnad.
Håll koll på lokalborna och snegla på dem vart de placerar sig.
Och håll speciell koll på vågorna när du ska äta din smörgås, annars kommer det en och blöter ner dig precis när du ska ta ett bett.
Är det stor helg, stanna vid poolen om det är fullmåne.

Simma lugnt!

/Y

Kommentarer
Postat av: Ida

♥ Fråga en eller flera frågor på frågestunden! Gärna lite ovanligare frågor som t.ex. om jag har opererats eller om jag har en annan kultur och inte hur lång jag är eller hur gammal jag är.

http://idahtt.blogg.se/2011/august/fragestund-1.html

2011-08-18 @ 01:37:15
URL: http://idahtt.blogg.se/
Postat av: Everlasting

Haha, användbar strandskola måste jag säga. Och din hudtyp verkar vara ungefär som min. Tyvärr har jag inte heller ärvt min kära pepparkaksmors gener.

2011-08-18 @ 11:59:02
URL: http://kattisbiggestfan.blogg.se/
Postat av: Marie-Louise

Tack för strandlektionen :) den ska jag komma ihåg. Kram

2011-08-18 @ 13:28:03
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: zandra - augustifamiljen

Hahah, då lägger jag till dig snart dårå.. så kan vi ha koll på våra framgångar :)



Har skrivit en bra motivering nu, så får vi hoppas dom nappar där på redaktionen ;)

2011-08-18 @ 20:25:04
URL: http://augustifamiljen.blogg.se/
Postat av: Anonym

hihi va bra med en strandskola,

svar:jo vi hade jättefina minnen med oss hem och vi funderar på att ev åka tillbaka till Fuerteventura i januari min gubbe har en kompis som bor där så då ska vi bo hos dem några dagar,

men jag är lite sugen på Gran Canaria igen vi bodde i Bahia Feliz å jag tycker inte om sånna turistfällor egentligen, men vi fick tag i en superbillig restresa så det gick väl an att bo så i en vecka ,vi åkte runt en del å gick hela vägen från Maspalomas till Playa Ingles en häftig upplevelse ,sen åkte vi till San Augustin en dag den orten tycket jag om,även om det såklart var massor av turister där med..

Om vi återvänder till din ö funderar jag på San Augustin det verkar vara både och där turister å vanliga spanjoer, eller till Las Palmas,vad tycker du är bäst för en som jag som helst vill ha lite genuint å inte bara turister,Ett krav är att min dotter 7år vill ha en pool:) härliga bilder vart är den stranden?Må gott

2011-08-18 @ 22:40:23
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Anonym

glömde skriva att du skriver otroligt bra och intressant med fakta om månens faser!

2011-08-18 @ 22:41:48
URL: http://soffie69.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0