Skrivet den: 2011-08-14 Klockan: 06:47:00

Vad gör man?

Vad gör man när ungen VÄGRAR äta annan mat är HEROs puré?

Irma vägrar äta mammas hemmagjorda, nyttiga och lagad med kärlek, mat.
Den som är den bästa.
Hon vill bara ha barnmat av denna sort.

Vad gör man?

A: Ger INGEN mat alls. Här ska härdas.

B: Går till bebispsykologen. Här måste ligga en räv/katt/hund begraven.

C: Hoppas på att detta bara är en fas och gillar läget.

D: Skaffar rabattkort hos HERO.

Vi kör på C så länge.
Vi har precis kämpat oss igenom jag-vill-inte-sova-på-natten-fasen och orkar inte ta jag-vill-inte-äta-vilken-mat-som-helst-fasen nu på en gång.

Men många pengar blir det när man måste köpa 14 burkar varje vecka.
OCH mycket glasåtervinning blir det när man måste släpa inhandlade burkar till glasåtervinningen efteråt.

Men hon är söt i alla fall. Och sover BÄTTRE på nätterna. Så mamma och pappa, och storebror naturligtvis, är själaglada för det.
Nattsömn ÄR viktigt!

/Y

Kommentarer
Postat av: Alfva

Dum fråga, för säkert har du redan testat det (och säkert skrivit om det men jag hinner inte läsa ikapp). Men har du provat att göra din egen puré och servera i Hero burkarna?

Grannens unge fungerade nämligen så. Han åt bara lasagne från Semper, fast i slutändan var det bara burken han hade snöat in sig på.. :D



Frustrerande oavsett kan jag tänka mig, de är ju knappast billiga burkarna!

2011-08-14 @ 08:19:10
URL: http://alfvan.wordpress.com
Postat av: Kristiina - mamma till Lovisa

Läste i en bok jag har om barnmat och där skrev de att barnen ändrar gärna sina preferenser. Ena dagen gillar de ngt medan nästa så ratar de det. Så det är nog som du säger att det är övergående. Men jag kan berätta att vi körde ganska hårt på Lovisa med min mat. Eller hon ratade all mat så vi tog bara bort ersättningen. Serverade vår mat och om hon inte åt så gav vi det igen till nästa måltid och då åt hon. Tog bara en dag. Testa dig fram till vad som känns bäst för er familj.

2011-08-14 @ 11:15:05
URL: http://keeya-keeya.blogspot.com
Postat av: Marie-Louise

Jag/vi skulle gjort precis så som ni gör. Ge henne den mat hon gillar och äter och sedan avvakta. Hon lär inte vilja ha Hero barnmat när hon är tonåring ;)

Det lär gå över och hon lär vilja ha den maten som ni äter snart bara ni låter henne välja själv.

Vi har gjort som så att vi har gett våra döttrar barnmat när vi åt middag/mat men sedan låtit dom testa det vi åt om de ville. Så ofta slank det ner lite "vanlig" mat och barnmat vid samma måltid och efter hand så blev det mindre barnmat och mer "vanlig" mat som åkte in i de små munnarna. Kram

2011-08-14 @ 14:36:32
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Åsa

Men om hon inte får någon Hero då? Inga barn svälter frivilligt ihjäl...

(Jo, jag vet att det inte är så enkelt som det låter!)

Lycka till!

2011-08-14 @ 20:03:26
URL: http://asassecondtime.blogspot.com
Postat av: Everlasting

Haha, ni får se till att lära henne miljömedvetenhet så att hon inser att mammas mat är bättre, både i smak och ur miljösynpunkt!

2011-08-14 @ 20:25:28
URL: http://kattisbiggestfan.blogg.se/
Postat av: Mira

Mmm, nattsömn är viktigt! Kan inte du lära min dotter det? ;-) HOn har krånglat i en vecka nu och det börjar kännas tufft. Vi har ju gått igenom perioder då hon sovit sämre, men inte som denna vecka. Hon vaknar och bara gråter helt hjärtskärande och går inte att trösta. Nu vill hon inte ens längre lägga sig i sin säng utan gråter i förväg. Jag får söva henne i famnen eller bredvid mig i stora sängen.



Mat tror jag går i perioder oxå. Hoppas det vänder för er snart och att hon vill äta annat oxå. Ella vill inte ha burkmat alls längre, hon vill äta det vi äter. Då får hon ju inte i sig lika mycket mat vilket har oroat mig. Men hon äter sin gröt och ersättning oxå så det räcker säkert. Roligt att hon vill prova det mesta iallafall.

2011-08-14 @ 22:06:40
URL: http://mirandalux.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0