Skrivet den: 2010-11-14 Klockan: 19:22:37

14 november 2010 Veckans recept

Här kommer matrapport från veckan. Jag vill passa på att slå ett slag för den nya kategorin på www.yohanna.se som efterfrågats. Det är recept. Där kommer jag att lägga alla recepten som jag lägger ut här + en del andra som jag har sedan tidigare eller bara kommer över. Alla har jag lagat och tycker är bra och väl värda att prova.
Hör gärna av er med åsikter när ni också provat dem.

Först ut blir torsdagens lax med den kanariska såsen mojo som finns i röd version och grön. Här kommer receptet på den gröna som passar bäst till fisk.
Jag körde vanlig stekt lax och kokt potatis.
En god grönsak hade varit pricken över,  men den glömde jag bort. Det fick räcka med paprikan i såsen.


Den kanariska mojo-såsen är förmodligen, serverad med saltkokta små potatisar,
den mest kända tapasen här på öarna.

Mojo-sås (grön, till fisk)
I en bunke (avsedd för stavmixning) häller man i:
En stor grön paprika skuren i bitar.
4 vitlöksklyftor
En stor knippa färsk koriander
En matsked malen kummin
En nypa salt
En skvätt vinäger
En dl solrosolja
En del vatten

Mixa så det blir en slät sås/dressing. Smaka av. Ev mer salt kan behövas.
Serveras med fördel till alla sorters fisk, stekt, friterad eller kokt. Kokt potatis är godast till.
Varning för andedräkten dagen efter:)

*****************************************

På lördagen blev det en hederlig grillad kyckling i ugn som sköter sig själv. Perfekt en latardag. För att göra det hela lite mer nyttigt gör jag en sås på grönsaker när jag ändå har ugnen igång. Alexander äter bara morötter och tomater, men om jag gör det som en sås så går det bra med andra grönsaker också, när han inte vet om det.



Grönsakssås/röra
I en form med lite olivolja lägger jag olika grönsaker. Man tager vad man haver och varje gång blir olika smak. Jag blandar mellan lök, morötter, paprika, squash, aubergine och broccoli.
Skjuss in i ugnen en 40 minuter. rör om ibland.
Mixas ihop med:
persilja och en halv burk creme fraishe
salta

Om man tillsätter en msk malen kummin och ett par vitlöksklyftor så får man en annan smak med lite sting i.
Välj själva.

********************************
Och idag, söndag blev det efterskickad kinamat, vilken lyx:)



Mums vad gott det är med mat.
Glöm inte att prova recepten.

/Y

Kommentarer
Postat av: Annelie

Mojosås, min favorit när jag är nere på Gran Canaria :-) Det ser riktigt gott ut! Kopierar ditt recept så ska jag göra det här hemma så jag får lite känsla av Gran Canaria :-)

2010-11-15 @ 18:11:11
URL: http://blogg.aftonbladet.se/3207/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0