Skrivet den: 2009-04-17 Klockan: 15:13:11

15 April 2009 Påsken kom och påsken gick

Ja påsken kom och gick som jag skrev i mitt blogginlägg på Travelstart.
Läs här:
**********************
Ja påsken kom och gick, supersnabbt som vanligt. 4 dagars ledighet har man här precis som i Sverige. Men här är man ledig torsdag, fredag, lördag och söndag. När jag berättade att svenskarna är lediga fredag till måndag suckade man och sa:
- Ja svenskarna vet hur man tar ut det mesta ur en ledighet. På sånt sätt så förkortar man ju två arbetsveckor istället för att helförstöra en som här.
Ja, spanjorerna kan vara avundsjuka på svenskarna de också.

Spanien är ju ett katolskt land och man firar (eller sörjer) på påsken av precis samma skäl som i Sverige, Kristi korsfästelse, död och uppståndelse.
Men jag trodde, och nu ska jag avslöja min obildning i religion, att Jesus korsfästes på långfredagen och därför så kallas den lång. För den blev så lång eftersom han satt på korset. Då skulle det ju stämma med själva uppståndelsen på måndagen, som vi har som helgdag.
Ni kommer ihåg: "korsfäst, död och begraven. Nederstigen till dödsriket, på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda. Uppstigen till himmelen. Sittande på allsmäktig Gud faders...." och så vidare?

Men nu talade svärfar om för mig att Jesus dog på torsdagen och uppstod ifrån de döda på söndagen då man firar själva firningen så att säga. Uppstigningen till himmelen skedde inte då, utan senare vid ett annat tillfälle. Och det är det som vi firar i Sverige, Kristi himmelsfärdshelgen.
Så det så!

Här så firar man påsken med en massa processioner på gatorna. Det börjar på onsdagskvällen då man har Jesus på åsnan i en procession som ska påminna om när Jesus red till olivlundarna och tog emot budskapet uppe i bergen. Man delar ut olivkvistar som folk sedan har hemma eller i bilen. En annan helg senare bränner man upp dem (jag återkommer om detta i ett annat inlägg). Sedan fortsätter det med olika processioner under helgen och högmässa i kyrkorna.
Här kan ni se lite bilder. http://www.canarias7.es/multimedia/galeria.cfm?id=2945

Men ska jag vara riktigt ärlig så firade de flesta kanarier påsken med att hyra en bungalow i södra delarna eller åka på camping. Och åkte bort för att sola och bada under dessa 4, lediga dagar. Bilköerna var enorma, både för att åka ut ur Las Palmas på onsdagskvällen/torsdagsmorgonen och för att återvända på söndagskvällen.
Bilder från "påsksemestern": http://www.canarias7.es/multimedia/galeria.cfm?id=2948

Och det är väl ingenting att sticka under stol med att folk hellre ligger på playan en ledig helg än att sitta i kyrkan.
************

 Ja vår påsk blev bra. Tidigare har jag inte brytt mig så mycket om att ta fram de svenska sederna och firat speciellt med Octavio. Oftast så har vi åkt till bungalowen och solat och badat.
Men i år så var bungalowen fortfarande uthyrd och vi skulle vara kvar i Las Palmas. Och så har ju Alexander blivit så stor att han nu fattar vad det är som händer och då känns det lite extra roligt att bry sig om och fira traditioner. Så nu tog jag mig i örat och sa till mig själv att här skulle minsann firas påsk.

På torsdagen (som var första lediga dagen) så tog vi det lugnt och mös på morgonen och sedan åkte vi och handlade inför påsken.
Vi åt lunch som vanligt med svärföräldrarna och ordnade lite ärenden.


På fredagen så skulle svärföräldrarna komma på lunch så vi städade hela huset, jag gjorde en påsktårta (men misslyckades totalt med att hitta chokladägg att garnera tårtan med och att få en fin, slät och krämig chokladsmet att täcka tårtan med) och så gick vi ut för att plocka påskris.

 

Till påsklunch/middag åt vi ägg med skagenröra till förrätt, lax med potatisgratäng till huvudrätt och jordgubbsmousse till efterrätt.
Men innan vi åt så pyntade vi påskriset med fjädrar och hemmamålade påskägg som legat i förvaring sedan jag flyttade från Sverige.



Svärfar sov siesta och efter att han vaknat drack vi kaffe med tårta. Allt blev jättegott, förutom moussen som blev för hård för att jag hade i för mycket gelatin i smeten, nu vet jag det till nästa gång. Jag hade köpt ett nytt vitt vin som var supergott fastän det bara kostade 13 spänn.


På lördagen så åkte vi och köpte en lammstek, för det hade jag glömt att köpa den andra dagen och jag hade sådan lust att försöka mig på att göra lammstek för första gången i mitt liv.
Svärmor hade talat om för mig att tipset för att steken inte ska smaka ull är att man köper den fryst och inte färsk, så det gjorde jag.
Men sedan blev det brått att få in den i ugnen för att den skulle bli färdig till lunch, så den hann inte att tina. Men den blev bra ändå, kanske ännu bättre, vad vet jag.

Så vi påsklunchade hela familjen med ägg igen och lammstek och på eftermiddagen så kom ett par kompisar med sin son som är tre dagar yngre än Alexander och vi drack kaffe med tårta och ungarna åt godis.

Jag hade gömt Alexanders påskägg och det var meningen att han skulle få det på påskaftonen men det hanns inte med så han fick det på söndagen då vi bara var hemma och mös.




Inför hela helgen så hade jag sagt till mig själv att jag skulle få njuta och inte tänka på bantningen och det gjorde jag. Vi åt gott och godis så det bara sprutade ur öronen.
Men jag var också ute och gick långa långpromenader och tog tillfället i akt att Alexander kunde vara med Octavio och jag slapp skjuta på barnvagn och kunde få ha musik i öronen.
Det går så mycket lättare då.

När söndagskvällen kom hade jag lite godisångest men var samtidigt lite trött på allt godis och kände att nu skulle här tas itu med de sista kilona.
Jag har ju sagt att jag vill ner till 58 där jag var när jag blev gravid. Men det verkar vara omöjligt. Jag ligger stenfast på 62 och pendlar lite upp och ner. Så jag har sagt till mig själv att jag ska nog justera målvikten till 60 och ta ett par hårda veckor nu efter påsk. Vi får se hur det går.

Ja dagarna gick så snabbt och vi hade det så bra även fastän det var dåligt väder och kallt hela tiden. Hoppas att ni hade det bra också.
/Y


Kommentarer
Postat av: Lillsasyster

Jesus blev förrådd och häktad på Skärtorsdagen, korsfäst och död på Långfredagen och återuppstod på Påskdagen (söndagen). (Tredje dagen räknas som den tredje dagen inklusive den dag han dog, enligt gammalt sätt att räkna).



Och självklart uppstigen till himlen på Kristi himmelfärds dag. (Han vandrade ju runt några veckor på jorden igen innan han gav sig av för gott)



Yohanna, Yohanna.



Men Blas hade också lite fel ;-)

2009-04-19 @ 11:04:40
URL: http://emma-gron.blogspot.com
Postat av: Emma igen

Varför skall du väga mindre än 60 kilo?



Jag väger mellan 58/59 och 61 och orkar inte bry mig. Du är 5 cm längre än mig och om du väger 62 kilo är väl det precis som du skall väga. Vårt BMI är ju jättebra!



Du är snygg, syrran!

2009-04-19 @ 11:06:54
URL: http://emmasfoton.blogspot.com
Postat av: Peter

Översätt Emmas kommentar till svärfar din - hon har helt rätt om de olika dagarna i påsken. Jesus instiftade nattvarden och blev förråd på skärtorsdagskvällen, dömdes, korsfästes och dog på långfredagen, var i dödsriket på lördagen och uppstod på söndagen. Annandagen firas för att han hälsade på lärjungarna och andra den dagen och de följande.



Ni verkade ha haft trevligt i alla fall. Det hade varit ännu trevligare om du, Alex och Octavio varit med och ätit sill, ägg och lax hemma hos oss på påskafton.

2009-04-19 @ 11:15:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0