Skrivet den: 2007-11-29 Klockan: 13:23:29

29 November 2007 Tänk om allt gick som det skulle för en gångs skull!!!

Jag är så trött på att inte kunna lita på folk.
Att folk inte gör det de ska.
Att man försöker att lura mig som om jag vore ett litet lättlurat barn (kanske är jag väldigt naiv ibland).
Det är nog det som jag tycker sämst om att bo här nere. Folks inställning till att göra sitt jobb och ärlighet. Den är inte samma som min inställning, även om man inte ska dra alla över en kam.

Ja ni kan ju gissa själva.
Fönstrena är inte klara än. Han sa att han skulle komma som i förra måndagen och göra klart dem. Han kom i tisdags och gjorde inte klart dem. Då sa han att han skulle komma idag och göra klart dem. Han har inte kommit än och jag sitter här som en tönt och väntar.
Varför ska det vara så svårt att göra sitt jobb?

Ni kan ju fortsätta gissa.
Det blev ingen lägenhet.
När vi ringde förra veckan (för ingen ringde ju till oss och talade om vad som hände även om vi betalat en massa pengar för att de skulle göra sitt jobb) så berattade de för oss att banken accepterat vårt lån men när de undersökt lägenheten så visade det sig att ägaren hade en skuld på den så av den anledningen så beviljades inte lånet.
Vad tänkte egentligen ägaren som försökt att sälja oss en lägenhet med skulder?
Att vi inte skulle märka något?
Att han skulle tjäna sig en massa pengar och vi sedan skulle stå där med alla skulderna?
Varför ska det vara så svårt att vara ärlig?

På grund av att vi varit tvugna att betala alla våra buffertpengar i handpenning på lägenheten så har vi inte haft några att leva på. Så därför bad O om ett förskott på lönen samt att han skulle få ta ut sin enda lediga dag på året den 24e för att kunna fira julafton med familjen (här är den 24e inte en helgdag).
Föskottet tog tre veckor på sig att komma in på banken. Hade det varit kris hade vi svultit ihjäl.....
och sin lediga dag blev avslagen. Han provade igen med att be om den 7e december eftersom 6e är helgdag här och mina föräldrar år här och vi kunde få en långhelg ihop. Den blev avslagen och han blev informerad om att han inte får ta ut en ledig dag i samma vecka som det finns helgdagar samt ingen måndag eller fredag för att göra långhelg.
Vilket bra sätt att hålla sina arbetare nöjda och glada och lojala.....
Nu kommer O åka till akuten den dagen och säja att han har ont i magen eller nått annat strunt för att sjukskriva sig den dagen. Tycker hans jobb att detta är ett bättre sätt att göra det på. Genomskinligt är det ju så att alla kommer ju att fatta men de bad om det.
Sen har de mage att be honom jobba mer och göra tjänster som inte tillhör hans jobbuppgifter. Ja han blir ju så lojal av deras behandling.
Varför kan man inte lita på att folk gör som de ska?

Ja jag hade en liten deppig stund här i veckan och funderade på om jag verkligen ville stanna kvar här, om jag inte ville åka hem till gamla trygga sverige igen och det vill jag nog.
Men jag vill inte åka hem själv.
Jag vill att vi ska åka allihopa och försöka där istället. Jobb, lägenhet och barnsomsorg.
O vill inte. Han är rädd för snön och kylan och mörkret. Han tror att han kommer att bli tokig om han inte får åka till stranden eller se solen under 8 månader i sträck. Ja vad kan man säja? Att de felsta svenskar lider av vinterdepression under det mörka vinterhalvåret? Då är trösten om att man kan tända ljus väldigt klen.

Ni som har skrivit till mig om att ni bor ihop med kanarier eller spanjorer som flyttat till Sverige. Kan ni inte höra av er igen eller be r man skriva ett mail till O och berätta hur det gått för er och hur det var att flytta till mörka kalla Sverige?
Tack på förhand: [email protected] (jag vidarbefodrar till O).

På lördag kommer mor & far på en veckas påhälsning. Då ska vi bo i en lägenhet på stranden här i Las Palmas. Vilken tur att det har börjat regna och att temperaturen har sjunkit 10 grader jämfört med veckan innan....
Varför kan ingenting gå som det borde för en gångs skull????

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0